Posted on

Antologi Berat Pit dan Anje-anje Joli

 

Dua-dua ni aku kenal. Berat Pit memang berat tapi masa tak berat hensem maut. Anje-anje Joli pun dah beberat sikit tapi masa muda mengancam habis.

 

Dua merpati ni berjumpa di kolej banyak tahun dulu. Tapi di kolej masing-masing tak pernah nak bersatu. Berat Pit ni pandai tapi pemalas ya amat. Ponteng kuliah nombor satu. Anje-anje Joli pulak tak gemar kursus yang diambik asyik nak behenti aje setiap waktu.

 

Satu hari Berat Pit pun tahu cerita dungu anje-anje Joli. Berat Pit pun setuju jadi cik gu. Malas-malas Berat Pit tu otak geliga nombor satu. Pi jumpa Anje-anje joli maka dia pun setuju ambik Berat Pit jadi cik gu.

 

Berat Pit masih poteng setiap waktu tapi terel macam cik gu. Di ajarnye Anje-anje Joli di petang waktu sampailah Anje-anje Joli dapat nombor satu. Berat Pit tetap macam gitu sampai masa periksa pun dia tak tahu.

 

Satu hari Berat Pit mula mengaku sekolah dia dah tak mahu. Hendak cari duit kononnya untuk penuhkan saku. Maka dia ucap selamat tinggal Anje-anje Joli dan semua kawan ku. Sehingga kita akan ketemu bila-bila ada waktu.

 

Anje-anje Jolie mula tahu yang tanpa Berat Pit malas dia pun berlaku. Udah tak kisah lagi bernombor satu.

 

Berat Pit pula bekerja laku. Di firma audit tak pernah salah laku. Kerja kuat nombor satu. Selalu balik rumah jumpa burung hantu. Tapi gajinya kecik tak seperti yang mahu. Namun kerjanya Berat Pit kata nombor satu. Berat Pit kira duit di saku dan sambung belajar di luar waktu. Walaupun Berat Pit bukan ulat buku tetapi sangat bijak mencari ilmu.

 

Berat Pit dihidu syarikat bermutu tapi semua ditolak dulu. Katanya belum mahu terburu-buru kerana banyak yang nak belajar dulu.

 

Tiba-tiba di suatu waktu. Anje-anje Jolie dan Berat Pit kembali bertemu. Catch up semula cerita dulu-dulu Berat Pit pun tahu Anje-anje Joli sekolah tak mahu. Berat Pit segera membantu. Anje-anje Joli tak lama menunggu. Syarikat minyak yang dulu mahu. Anje-anje Joli diusulkan mahu.

 

Berat Pit dan Anje-anje Jolie selalu bertemu. Tapi tak pernah cerita nak bersatu. Anje-anje Joli mengancam giler masa tu. Semua jantan nak himpit setiap waktu. Setiap Sabtu semua nak memandu Anje-anje Joli berdisko di waktu tu. Berat Pit bukan tak tahu. Anje-anje Joli selalu mengadu.

 

Satu Hari dah kena waktu. Berat Pit pun dapat kerja baru. Gaji yang baru penuh saku. Sarjana pulak yang dia mahu. Anje-anje Jolie gumbira semahu. Atas kejayaan Berat Pit di bahu. Berat Pit mula lah rasa mahu. Anje-anje Jolie dijadikan ratu. Baru lah mula bercerita mahu. Masa depan di rancang bersatu.

 

Seperti dikehendak waktu. Berat Pit dan Anje-anje Joli pun memadu. Pahit manis sama-sama berpadu sehingga bekekalan ke anak cucu.

 

wassalamu…

 

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s